Számos hibát lehet elkövetni egy esküvő szervezése során. Talán a legnagyobb, ha a pár úgy gondolja, hogy mindent meg tud oldani maga. Ebben a cikkben részletesen körbejárjuk, hogy miért fontos, hogy át tudjátok adni az irányítást a Nagy Napon egy megbízható, tapasztalt szakember számára.
Számos kutatás bizonyítja, hogy az esküvő és az azt megelőző szervezési időszak a pár (de főleg a menyasszony) életének legstresszesebbjei között van. Hiába beszélünk édes teherről, a rengeteg döntés, az embert próbáló helyzetek gyakran akasztják ki azt a bizonyos menyasszörny-mérőt a lányoknál. Ennek azonban hidd el nekem, nem kell így lennie!
Az első és legfontosabb dolog, amit észben kell tartanod, hogy NEM kell mindent Neked csinálnod. Jó esetben ilyen alkalom egyszer van az életben, igenis megérdemled az álomesküvőt és hogy ezen a napon elengedhesd magad! Lehet, hogy vannak olyan pontok, ahol kompromisszumot kell hozni ezért vagy azért, de van, amiben nem érdemes. Pont ilyen dolog a ceremóniamester/vőfély kérdése. Sokan gondolják – pláne az esküvőszervezési időszak elején, hogy teljesen felesleges vőfélyt felkérni, ráadásul nem is kíváncsiak a perverz játékokra és uncsi versikékre a húsleves előtt.
Akkor tisztázzuk; ki a vőfély és ki a ceremóniamester?
A vőfély és a ceremóniamester úgynevezett vokális szolgáltatók, de a két szakma nem ugyanaz. Közös jellemzőjük, hogy feladatuk az esküvő levezetése, a jó hangulat megteremtése és a váratlan események sikeres kezelése. Segítséget nyújthatnak tanácsaikkal a felkészülés során is, illetve az esküvő ideje alatt kapcsolatot tartanak a násznéppel, koordinálják a szolgáltatókat és kézben tartják az eseményeket. Mégis, mi a különbség?
A ceremóniamester (vagy CM, esetleg az angol master of ceremony kifejezésből MC) elegáns, modern stílust képvisel, tulajdonképpen az esküvő műsorvezetője. Öltönyben, nyakkendőben fog megjelenni az eseményen és természetes beszédmódban adja elő a mondandóját, humoros elemekkel tűzdelve. Természetesen ő is használ begyakorolt szövegpaneleket, de ezeket improvizatív stílusban adja elő. Ezzel szemben ha vőfélyt kérsz fel, másra kell számítanod. A vőfély hagyományos, népi viseletben jelenik meg (kalap, csizma, rakott ujjú ing, vőfélykendő, bot, bokréta) és verses formában, vagyis vőfély rigmusokkal kommunikál. Humoros, pikáns stílusra számíthattok, azonban az ízlésesség szerencsére már itt is egyre nagyobb szerepet kap – így ha inkább a vőfély “jelenség” illene az esküvőtök hangulatához, vagy ez esetleg családi elvárás, akkor sem kell megijednetek! Számos olyan vőfélyt találhattok, aki rendkívül ügyesen lavírozik a népi hagyományok és a modern, ízléses kifejezésmód között. Éppen ez az igény hívta életre a modern vagy városi vőfély személyét, aki tulajdonképpen ötvözi a vőfély és ceremóniamester előnyeit. Öltönyben jelenik meg, de alkalomadtán használ népies rigmusokat, például a vacsora vagy menyasszonytánc előtt. Így az ő személye bármilyen násznéppel kompatibilis.
Meg kell említenem itt még egy szereplőt, aki nem más, mint a moderátor. Míg a vőfély és a ceremóniamester feladata a szórakoztatás is, a moderátor csak információt közöl, távolságtartó, szűkszavú. Kisebb esküvők esetén, vagy ahol nincs igény a hangulatfokozásra, szuper választás lehet.
A vőfély vagy ceremóniamester feladatai
Tehát ezek a legfontosabb feladatok, amelyek kapcsán segítségre számíthattok az említett szolgáltatótól:
- segítségnyújtás az előkészületekben és a forgatókönyv összeállításában,
- násznép fogadása, útbaigazítása,
- csokordobás, csokorképek elkészítésének koordinálása,
- műsorvezetés,
- váratlan események kezelése a násznép felé és a háttérben,
- pohár- és szülőköszöntők konferálása,
- étkezések szervezése, konferálása,
- meglepetésesemények koordinálása,
- tortavágás bonyolítása,
- menyasszonytánc vagy menyecsketánc koordinálása,
- játékok levezénylése, hangulatfokozás,
- folyamatos kommunikáció a szolgáltatókkal, hogy mindenki tudja, mikor, mi fog történni,
- összehangolt csapatmunka irányítása, hogy minden gördülékenyen menjen.
Milyen a jó ceremóniamester / vőfély?
A jó vokális szolgáltató…
1. Felkészült: rendelkezik az esküvő lebonyolításához szükséges szakértelemmel és tapasztalattal. Tisztában van a teendőivel és fejben tartja a Veletek megbeszélteket, mindig szem előtt tartja a kéréseiteket.
2. Rugalmas: az esküvő napja általában tele van váratlan helyzetekkel, problémákkal, sőt, akár a Ti igényeitek is változhatnak. Egy jó CM / vőfély képes ezt fennakadás nélkül kezelni.
3. Professzionális: profi, udvarias, még a legnehezebb helyzetekben is. Mindig figyeli a násznépet és segít, ahol kell. Felemelő tapasztalás, amikor a fotózás után átfagyott menyasszonynál ott terem a ceremóniamester egy kölcsönkért kabáttal, vagy ha a legittasabb vendéget is kedvesen és udvariasan tudja kezelni.
4. Kommunikatív: megtalálja a hangot Veletek, a szolgáltatókkal és a násznéppel is. Jó kapcsolatteremtő készséggel és megfelelő modorral rendelkezik.
5. Jó vezető: képes koordinálni a násznépet és a szolgáltatókat egyaránt. Az emberek figyelnek és adnak a szavára, bíznak benne és ellenérzés nélkül teljesítik a kéréseit. Soha nem kiabál gorombán senkivel, pláne nem a vendégekkel és nem is beszél ki senkit a háta mögött.
6. Kreatív: mind a problémamegoldásban, mind pedig a hangulatfokozás terén. Biztosítja, hogy a násznép jól szórakozzon és ehhez mindig van valami jó ötlete.
7. Nem tolakodó: az esküvő a párról szól, és ezt tudja jól. Ha már az első személyes találkozókor sem hagy benneteket szóhoz jutni, az intő jel lehet. Az ilyen jellegű szolgáltatásokat általában az extrovertált emberek nyújtanak, ami néha együtt jár az úgynevezett “feltűnési viszketegség” nevű jelenséggel. 🙂 Ha ilyennel találkoztok, nyugodtan keresgéljetek tovább. A vokális szolgáltatótoknak nemcsak a felkészülés, de az esküvő során is pontosan tudnia kell, hogy mikor van szükség a hangjára, közreműködésére és mikor nem.
8. Kellően fókuszált: öreg hiba lehet, ha a vőfély vagy ceremóniamester azt gondolja, hogy ő majd mindent tud, fejből… Az évek és a rutin egészen biztosan a segítségére lesz, ám mégis jobb, ha időben megköti Veletek a szerződést, feljegyzeteli a kéréseiteket, elhozza magával a forgatókönyveteket és az ígért játékkelléketeket, és így tovább. Tehát profi szolgáltatóként és nem szórakozott művészként viselkedik… Ha arra utaló jeleket láttok, hogy nem juttok vele egyről a kettőre a megbeszélések során, nem tudja visszaidézni a korábbi egyeztetések eredményét, akkor lehet, hogy mégsem ő a legjobb választás.
9. Megoldásfókuszú: egy vőfély vagy ceremóniamester nem engedheti meg magának, hogy kétségbeessen egy váratlan probléma kapcsán. Képzeld el, milyen lenne, ha például elhagynád valahol a csokrod a fotózás előtt és a CM még nálad is jobban magába roskadna vagy éppen dühösen, szemrehányóan viselkedne Veled. Tudod mit? Inkább ne is képzeld el, én elképzeltem és el is szomorodtam. Ilyenkor számos megoldási lehetőség kínálkozik, és az ő feladata, hogy megtalálja és kiválassza a legjobbat, miközben erőt és magabiztosságot sugároz. Hogy azt érezd, minden rendben van!
10. A pár igényei az elsők számára: talán ez a legalapvetőbb fontosságú szempont, hiszen ha bármely más pont kapcsán látnék hiányosságot, azt még meg tudnám magyarázni (bár elfogadni nem tudnám). De ha egy szolgáltató pontosan tudja, hogy mit szeretnétek, de nem ennek megfelelően cselekszik, az már nettó rosszindulat és számomra megbocsáthatatlan. Ha ilyesminek a legapróbb jeleit is észreveszitek az egyeztetések során, dobbantsatok! Egy jó szolgáltató előszöris figyelmesen meghallgatja az elképzeléseiteket, majd pedig ha nem ért egyet, akkor kedvesen alternatív javaslatokat tesz és megmagyarázza az okokat is. Az nem ok, hogy “én így szoktam”. Az ok, hogy “így lesz Nektek a legjobb ezért és ezért”.
Jó, jó, de nem kérhetnénk fel az egyik barátunkat?
Kérdezik a párok… Az bizony igaz, hogy nála jobban valószínűleg nem ismer benneteket senki. És az is lehet, hogy a kiszemelt barátnak szuper stílusa, orgánuma van és szeret is emberekkel kommunikálni és még az emberek is szeretik, ha kommunikál velük. 🙂 Ennek azonban megvannak az árnyoldalai. Egyrészt ilyenkor a barát nem tud vendégként jelen lenni az esküvőn, hiszen neki kell a fent felsorolt feladatokat ellátnia, másrészt pedig ez a fajta tevékenység tipikusan olyan, ami könnyűnek tűnik, de nagyon sok rutin és odafigyelés szükséges ahhoz, hogy ez legyen a külső szemlélő benyomása. Ráadásul hiába imádjátok a humorát, nem biztos, hogy a teljes násznép díjazni fogja azt, mégha a szűk baráti kör nagyon is. Azt javaslom, ne terheljétek ezt a barátot egy esküvő levezénylésével, hiszen nem azért kellene hogy ott legyen, hogy dolgozzon. Nem véletlenül kérnek ezért pénzt a hivatásosok. Ráadásul a jó esküvő sokszor jó pálinkával is párosul… Ez a bizonyos barát bátran kóstolgathat vendégként, de szolgáltatóként biztosan nem. A sértődések és kellemetlenségek elkerülése végett inkább hagyjátok őt is szórakozni és bízzátok ezt a feladatot egy profira.
És mi lenne, ha a DJ-t kérnénk meg, hogy konferáljon néha?
Elsőre szuper ötletnek tűnhet! Hiszen a DJ-tek ismer benneteket, a forgatókönyvet, valószínűleg kívülről fújja az összes felvezető szöveget és játékot. De nagy hátránya, hogy egyetlen ember, vagyis nem tud egyszerre több helyen lenni. A szervezés általában személyes jelenlétet igényel, hiszen például egy-egy programpont előtt össze kell terelni a násznépet, egyeztetni kell a konyhával, oda kell menni a fotóshoz, hogy elmondja neki, hogy mi fog most történni, segítenie kell, ha a menyasszony nem találja a gyertyákat a tortára és még sorolhatnám. A DJ-nek pedig az a feladata, hogy zenét szolgáltasson a násznép igényei szerint. Ehhez pedig folyamatosan jelen kell lennie, koncentrálnia kell, esetleg még a fény és látványtechnikát is kezeli. Ráadásul egy több millió forint értékű hangcuccot akkor sem fog otthagyni a “násznépnek” őrizetlenül, ha előre be is tudna tenni valami listát, amíg elmegy intézkedni. (Ugyebár ha ennyi lenne a zenei szolgáltatás iránti igényetek, akkor valószínűleg megoldanátok a lagzit egy Youtube-listával – amit amúgy szintén nem ajánlok. 🙂 ) Szóval javaslom, hogy hagyjuk a DJ-t dolgozni a saját szakterületén… Persze előfordul olyan DJ, aki kimondottan úgy hirdeti magát, hogy vállalja a két szolgáltatást egyszerre, ezt azonban CSAK AKKOR vegyétek fontolóra, ha valójában van még egy embere, aki segít neki ellátni ezeket a szerepeket.
Dehát olyan kevesen leszünk, biztos kell ez nekünk?
Azzal egyetértek, hogy egy kisebb létszámú esküvő esetén (mondjuk 40-50 fő alatt) kevesebb a hibalehetőség, azonban nagyon fontos, hogy ha ennek ellenére megvan az esküvő minden egyes eleme, akkor pontosan ugyanott tartunk, mintha 200 fős lakodalmat szerveznétek. Ugyanúgy koordinálni kell mindent és oda kell fókuszálni a lebonyolításra! Természetesen ha csak egy polgári szertartás lesz a hivatalban egy szűk körű családi ebéddel, akkor megfontolandó a ceremóniamester vagy vőfély szükségessége.
Akkor most hogyan válasszak?
Az eddigi sok-sok infó után megmutatom, hogy hogyan tudsz olyan CM-et vagy vőfélyt választani, aki a fenti szempontoknak megfelel és még a személyiségetekhez és az esküvő stílusához is passzol!
0. Döntsetek, milyen szolgáltató legyen!
Ez az a pont, ahol érdemes eldönteni, hogy CM, vőfély, modern vőfély vagy moderátor lesz a befutó. Ehhez gondoljátok át az alábbi szempontokat:
- Milyen stílusú esküvőt szeretnétek? Pajtás? Party? Hagyományos lakodalmas? Bohém?
- Milyen a násznépetek összetétele? Inkább nagyvilági városiak vagy hagyományőrző vidékiek? Sok lesz a külföldi? Esetleg a határon túli magyar?
- Szeretitek a hagyományos magyaros elemeket? Vagy akár ragaszkodtok is hozzá?
1. Nézz szét a neten!
Nézd meg a kínálatot, mentsd el a szimpatikus szolgáltatók weboldalát, elérhetőségét.
2. Hívd fel!
Ha van már néhány (legalább 3-5) szimpatikus jelölt, hívd fel őket telefonon. Mondd el, hogy mikor, hol, milyen esküvőt terveztek, körülbelül hány fővel. Figyeld meg a kommunikációjukat, hogy mindez milyen érzést kelt benned. Ha hétfő délelőtt pityókásan veszi fel a telefont a potenciális vőfély, akkor nyugodtan húzd ki a listáról.
3. Kérj árajánlatot!
Kérd be az aktuális árakat azoktól, akik még szóba jöhetnek (átmentek a telefonos szűrőn és a naptáruk is szabad). Mindenképp írásos árajánlatot kérj, amiben szerepelnek a szolgáltatás részletei is (rendelkezésre állási idő, vállalt tevékenységek, stb.).
4. Találkozzatok személyesen!
Azokkal, akik átmentek az első három szűrőn, szervezzetek egyeztetést, lehetőleg személyesen. Figyeld meg a megjelenését, öltözetét, stílusát. Meséljétek el az elképzeléseiteket, beszéljétek át a kérdéseket.
5. Hozzatok döntést!
Most már készen álltok meghozni a nagy döntést. Hallgassatok a szívetekre és a megérzéseitekre!
6. Kössetek szerződést!
Mint minden szolgáltatóval, a vőfélyetekkel vagy ceremóniamesteretekkel is kössetek szerződést, belefoglalva minden aprónak tűnő részletet!
Nem lehetne megspórolni ezt az egész hercehurcát?
De igen, erre is van megoldás. A szolgáltatók kiválasztása fáradtságos feladat, ráadásul sok múlik rajta. Ha kevés az időd vagy esetleg külföldön élsz, elkélhet a segítség. És mint a cikk elején mondtam, nem kell mindent egyedül csinálnod. Menyasszony vagy, élvezd ki! Tehát ha szolgáltatóválasztás kapcsán tanácsra, vagy konkrét szolgáltatókra lenne szükséged, akkor tulajdonképpen a legjobb helyen jársz. Nyugodtan keress meg, segítek Neked akár tanácsadás, akár esküvőszervezés keretében – akkor is, ha ez az egyetlen bizonytalan pont a szervezés során. És ha igazán biztosra akarsz menni, hogy minden úgy történik majd a Nagy Napon, ahogyan azt megálmodtad… akkor a legjobb, ha szervezőként én is ott vagyok és egyengetem az utat a CM-ed / vőfélyed előtt. Hogy erre miért van szükség? Hamarosan ezt is részletesen elmagyarázom majd.
A NOYA Wedding alapító tulajdonosa vagyok, esküvőszervező, tanácsadó. Olyan pároknak segítek felkészülni az esküvőjükre, akiknek fontos, hogy az esküvő ne csak a külsőségekről szóljon, hanem egy valódi lelki lépcsőfok is legyen a boldog házasságukhoz vezető úton. Ebben segítek Neked is a cikkek, tanácsadások és a részleges vagy komplett esküvőszervezés által! Tarts velem!
Kapcsolódó cikkek:
Gyerekmentes esküvő, igen vagy nem?
Hallottál már a gyerekmentes esküvő trendről? Esetleg a Tiétek is ilyen lesz? Vagy kaptál már ilyenre meghívást? Te mit gondolsz róla?
Tartható esküvői költségvetés lépésről lépésre
Íme a 10 lépés, amellyel tartható esküvői büdzsét készíthetsz! Kerüld el a felesleges idegeskedést és a váratlan(nak tűnő) költségeket.
Mire figyelj, ha helyszínnel szerződsz?
Mire érdemes odafigyelni, ha éppen az esküvői helyszínnel készültök szerződést kötni? Olvasd el ebben a cikkben!